Translate

tisdag, december 03, 2013

Kryddig fruktkompott på chai

Denna kryddiga fruktkompott på grönt chai (te) påminner om mina barndoms jular...vi brukade ha kompott på torkad frukt till julgröten - det är så gott! Fick idén att göra den på te från boken "Under valnötsträdet" av Anna och Fanny Bergenström (en härlig inspirerande kokbok som jag varmt kan rekommendera.) Tyckte det passade så bra med detta kryddiga te att göra kompotten på. Till 6 personer behövs:

7 dl grönt chai (pås-te går bra)
3 msk råsocker
10 hela gröna kardemummor
några tag med vaniljkvarnen (finns på Coop, Ica i bakhyllan)
ungefär 36 stycken blandade torkade frukter (jag hade katrinplommon och aprikoser)
1-2 äpplen

Mät upp te, socker, kardemummor i en kastrull. Mal i lite vaniljstång (från kvarnen). Koka sedan allt till en kryddig lag i ungefär 5 minuter under lock. Lägg sedan ner all frukt i lagen, utom äpplen. Koka nu allt på låg värme i ungefär 8 minuter. Lägg sedan i äpplena som ska vara urkärnade och gärna i klyftor. Koka några minuter till. Tag av locket och låt kompotten svalna. Servera med mjölk eller vispad grädde exempelvis. (Det kan vara svårt att få tag på hela kardemummor, jag hittade mina när vi var i Danmark.) Det går säkert använda grovstött kardemumma också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar