Translate

måndag, oktober 07, 2013

Havets lasagne på enklaste vis

Lax, räkor och spenat i lasagne
Jag skulle göra en skaldjurslasagne men hade glömt köpa tillräckligt med skaldjur, så det fick bli både lite kallrökt lax och räkor i denna lasagne. Men den blev god! Och så är den ju så lättlagad så man kan knappt tro det. Behöver inte koka och reda någon sås, och behöver bara göra EN enda enkel sås...Och varsågod, här kommer receptet!

1 burk ekologiska hela eller krossade tomater
2 dl cremefraiche (inte lätt)
(2 dl mjölk)
1 gul hackad lök
2 hackade vitlöksklyftor
spenat färsk eller fryst -tinad (så mycket du har lust)
1 skvätt vitt vin (efter smak)
1 msk fiskfond på flaska
ca 200 g kallrökt lax
ca 200 g räkor (tinade om de varit frysta)
100 g riven smakrik ost
2 tomater
Ev. lite dill
salt och svartpeppar

Jag gjorde såhär: Fräs löken i olja utan att den tar färg. Blanda sedan i alla ingredienser utom lax, räkor och ost. Om fryst spenat används så låt den fräsa en stund med löken så den tinar, innan du tillsätter resten av ingredienserna. Och använder du hela burktomater så får du mixa dem lite först.) Låt det hela sjuda upp. Smaka av med salt och peppar. Och gärna klippt dill.(Man kan reda av såsen lite om man vill, men det behövs verkligen inte, den blir krämig i ugnen.) Sedan häller man lite av såsen, som liknar en fisksoppa nästan, i botten på en ugnsform lagom stor till lasagne för 5 personer. Lägger på ett lager lasagneplattor, sedan mer sås och sedan lax i bitar och räkor, lasagneplattor osv. Översta lagret ska vara sås utan lax och räkor men med skivad tomat och riven ost på toppen. Sen ska den bara in i ugnen! ca 20 minuter i 200 grader. Känn med sticka så att lasagneplattorna blivit mjuka. Så är den klar!
Jag har satt mjölken inom parentes för att när jag lagade denna lasagne igen, så tog jag inte i någon mjölk. Jag tyckte att det verkade bli för mycket och lite väl tunn sås med mjölken i. Men jag låter det stå eftersom jag tydligen gjorde så vid första tillagningen, och det blev också bra. Man får prova sig fram. Huvudsaken är att man får så pass mycket sås att det räcker till lasagnen. Skulle tro att 5 dl behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar